در شرکتهای ارائهدهنده خدمات لجستیکی همچون شتابان شمال، کیفیت ارائه خدمات انبارداری، حمل و پخش کالاها به عملکرد و کارایی سرمایههای انسانی وابستهاست. در این شرکتها به دلیل وابستگی کیفیت ارائه خدمات به عملکرد رانندگان، پرسنل انبار و تیمهای تعمیر و نگهداری، برنامهریزی حمل و پشتیبانی، ایجاد سیستمهای رتبهبندی، انگیزشی و پاداشدهی میتواند به افزایش بهرهوری و بهبود عملکرد افراد و تیمهای لجستیکی کمک کند.
طراحی و اجرای این طرحها مزایای بیشماری برای شرکتهای ارائهدهنده خدمات لجستیکی، برندهای صاحب کالا و مشتریان آنها به ارمغان میآورند. از تحویل بهموقع کالاها گرفته تا تضمین امنیت، سلامت و کیفیت کالاها که باعث افزایش رضایتخاطر برندها، مشتریان آنها و پرسنل بخشهای مختلف سازمان میگردند.
با وجود این مزایا، تا پیش از بهرهبرداری و معرفی طرح رتبهبندی رانندگان شتابان شمال (ماهبان) در سال 1402، هیچ برنامهای برای بهبود عملکرد ناوگان حملونقل در صنعت لجستیک کشور وجود نداشت. طرحی که در سالهای 1400 تا 1401 طراحی شد و پس از اجرای آزمایشی، در 26 آذرماه 1402 به مناسب روز ملی حملونقل جادهای از آن رونمایی شد.
در طرح ماهبان که با همکاری واحد مارکتینگ و منابع انسانی شتابان شمال طراحی شدهاست، برای هویتبخشی به رانندگان و تشویق آنها به رعایت یکسری اصول، ترکیبی از پاداشهای مالی و مزایای غیرمالی در نظر گرفته شدهاست.
بدین صورت که رانندههای شتابانی در مدت زمان حضورشان در شتابان شمال بارها مسافتی برابر با فاصله 384 هزار کیلومتری بین زمین تا ماه را طی میکنند تا محصولات غذایی گروه سولیکو-کاله و سایر برندهای تولیدکننده مواد غذایی فسادپذیر را در سراسر ایران توزیع نمایند. هربار که رانندهای این مسافت را با رعایت اصول و استاندارهای تعیین شده از سوی واحد منابع انسانی به سلامت طی نماید، درجه ماهبانی به او تعلق میگیرد.
درجات ماهبانی شامل، ماهبان، ماهبان سوم، ماهبان دوم، ماهبان یکم و ماهبان ارشد میباشند و اصولی که توسط واحد منابع انسانی مورد بررسی قرارمیگیرند در سه دسته فنی، عملیاتی و منابع انسانی جای میگیرند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم. اما قبل از بررسی شاخصهای کلیدی ارزیابی و رتبهبندی رانندگان شتابان شمال باید بدانیم؛ هربار که رانندهای در مدت زمان حضورش در شتابان شمال، مسافتی برابر فاصله زمین تا ماه را به سلامت (با رعایت اصول تعیین شده) طی نماید، یک درجه ماهبانی ارتقا مییابد.
برای مثال اگر رانندهای در مدت زمان دو تا چهار سال حضورش در شتابان شمال همه اصول کمی و کیفی تعیین شده را رعایت کند، موفق به دریافت نشان ماهبانی میگردد. حال اگر همان راننده در ادامه حضورش در شتابان شمال مطابق آنچه در جدول زیر میبینید، کماکان اصول فنی، عملیاتی و منابع انسانی را رعایت کند، درجهاش از درجه ماهبانی به ماهبان سوم و در نهایت به ماهبان ارشد ارتقا مییابد. گفتنی است که هر بار که رانندهای موفق به کسب یکی از نشانهای ماهبانی میگردد، پاداشهای مالی و مزایای غیرمالی مشخصی به او تعلق میگیرد.
|
مدت زمان |
درجه ماهبانی |
| دو تا سه سال | ماهبان |
| چهار تا پنج سال | ماهبان سوم |
| شش تا هفت سال | ماهبان دوم |
| هشت تا ده سال | ماهبان یکم |
| ده تا دوزاده سال | ماهبان ارشد |
همانطور که پیشتر اشاره کردیم در طرح رتبهبندی رانندگان یکسری اصول و قواعد وجود دارد که رانندگان ملزم به اجرای آن هستند. قواعد و اصولی در سه دسته فنی، عملیاتی و منابع انسانی قرار دارند و هنگام ارزیابی عملکرد رانندگان مورد توجه قرار میگیرند.
اصول تعیینشده توسط واحد منابع انسانی
- عدم تخلف در مسیر (سوخت و سرعت)
- برخورد و ظاهر مناسب جسمی و روحی
- رعایت اصول انتظامات و انظباط کاری
اصول تعیینشده توسط واحد فنی
- رعایت اصول نگهداری از خودرو، مهارت و استفاده بهینه آن
- اعلام بهموقع نقص فنی خودرو جهت جلوگیری از هزینههای متعاقب
- همکاری مناسب جهت اخذ تائیدیههای تعمیر و تعویض قطعات
اصول تعیینشده توسط واحد عملیات
- عملکرد رانندگان در خصوص ورود و خروج بهموقع و احساس مسئولیت
- دقت در رعایت نگهداری دمای مناسب محصول
- آمادگی برای بارگیری به تمام نقاط کشور و برگشت سبد و پالت
طرح ماهبان بهعنوان یک طرح نوآورانه از شرکت شتابان شمال، نه تنها عملکرد رانندگان را از نظر فنی، عملیاتی و منابع انسانی ارزیابی و بهبود میبخشد، بلکه به ایجاد انگیزه، افزایش تعهد و ارتقای سطح کیفی فعالیتهای لجستیکی نیز کمک میکند. با ارائه پاداشهای مالی، غیرمالی و همچنین تعریف درجات ماهبانی، این طرح رانندگان را به رعایت اصول کاری و حفظ استانداردهای بالای خدمات لجستیکی ترغیب میکند.
همچنین، با در نظر گرفتن مزایای منحصربهفرد برای رانندگان، از جمله افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای نگهداری و تضمین کیفیت تحویل کالا، این طرح به عنوان الگویی موفق برای سایر شرکتهای لجستیکی کشور قابل معرفی و گسترش است.









